Chemicals
EHS
Engineering
Sustainability
Agrochemicals
Health
Energy
Certifications

Spotlight: CS3D – Οδηγία (ΕΕ) 2024/1760

17-07-2024

Εκδόθηκε η Οδηγία (ΕΕ) 2024/1760, γνωστή και ως CSDDD, για την Εταιρική Δέουσα Επιμέλεια σε Περιβαλλοντικά και σχετικών με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα θέματα.

 

Spotlight: CS3D – Οδηγία (ΕΕ) 2024/1760

για την εταιρική δέουσα επιμέλεια για τη βιωσιμότητα

 

Στις 5 Ιουλίου εκδόθηκε η Οδηγία 2024/1760 για την εταιρική δέουσα επιμέλεια όσον αφορά τη βιωσιμότητα, και για την τροποποίηση της οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 και του κανονισμού (ΕΕ) 2023/2859, γνωστή και ως CSDDD ή CS3D.

Ο στόχος της CS3D είναι η διασφάλιση ότι οι οργανισμοί διεξάγουν μελέτες (due diligence) για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση πιθανών αρνητικών συνεπειών στο περιβάλλον ή/και στα ανθρώπινα δικαιώματα των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων και της εφοδιαστικής αλυσίδας τους.

Ποιοι εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της CS3D;

Η CS3D αφορά τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις ή τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση με τουλάχιστον με τουλάχιστον 1.000 εργαζόμενους και κύκλο εργασιών άνω των 450 εκατομμυρίων ευρώ. Η Οδηγία έχει σταδιακή εφαρμογή, ανάλογα με το μέγεθος της εταιρείας:

Τι απαιτεί η CS3D;

H CS3D ορίζει 6 βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις και περιγράφονται στον Οδηγό Υπεύθυνης Επιχειρηματικής Δεοντολογίας του OECD “Due Diligence Guidance for Responsible Business Conduct”:

Δήλωση στο ESAP & Authorised Representative

Οι εταιρείες πρέπει να δημοσιεύουν ετησίως στην ιστοσελίδα τους, δήλωση με την οποία καλύπτονται τα θέματα της Οδηγίας. Από την 1η Ιανουαρίου 2029, οι εταιρείες πρέπει επίσης να παρέχουν δήλωση στον αρμόδιο φορέα συλλογής, ώστε οι πληροφορίες να είναι προσβάσιμες στο ενιαίο σημείο πρόσβασης της Ευρώπης (European Single Access Point – ESAP).

Οι εταιρείες που βρίσκονται εκτός της ΕΕ αλλά διαθέτουν τα προϊόντα τους στην αγορά της ΕΕ πρέπει να διορίσουν εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπο (authorised representative), ο οποίος θα είναι εγκατεστημένος στην ΕΕ και θα αποτελεί σημείο επικοινωνίας με τις εποπτικές αρχές για θέματα συμμόρφωσης με την Οδηγία.

Climate Transition Plan

Η Οδηγία CS3D εισάγει την υποχρέωση υιοθέτησης ενός “Σχεδίου Μετάβασης για την Κλιματική Αλλαγή” (Climate Transition Plan). Ο σχεδιασμός του σχεδίου υπόκειται σε αυστηρές προδιαγραφές.

Οι στόχοι του Climate Transition Plan είναι η διασφάλιση της συμβατότητας του επιχειρηματικού μοντέλου και της στρατηγικής της εταιρείας με:

  • τη μετάβαση σε μια βιώσιμη οικονομία,
  • τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στον 1,5 °C σύμφωνα με τη Συμφωνία του Παρισιού,
  • τον στόχο επίτευξης κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050, όπως ορίζεται στον Ευρωπαϊκό Κλιματικό Νόμο (Κανονισμός (ΕΕ) 2021/1119), συμπεριλαμβανομένων των ενδιάμεσων στόχων για το 2030 και το 2040.

Το περιεχόμενο του Climate Transition Plan έχει:

  • Χρονικά δεσμευμένους στόχους σχετικά με την κλιματική αλλαγή για τα έτη 2030, 2035, 2040, 2045 και 2050, βασισμένους σε αποδεδειγμένα επιστημονικά στοιχεία και περιλαμβάνοντας απόλυτους στόχους μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου για τα scope 1, 2 και 3.
  • Περιγραφή των «εντοπισμένων μοχλών απομάκρυνσης άνθρακα» και των «κύριων προγραμματισμένων ενεργειών» για την επίτευξη αυτών των στόχων.
  • Εξήγηση και ποσοτικοποίηση των επενδύσεων και της χρηματοδότησης που θα υποστηρίξουν το Climate Transition Plan.
  • Περιγραφή του ρόλου των διοικητικών, διαχειριστικών και εποπτικών οργάνων όσον αφορά το Climate Transition Plan.

Το Climate Transition Plan θα πρέπει να επικαιροποιείται κάθε 12 μήνες.

Ειδικά για τα Climate Transition Plans αναμένεται καθοδηγητικό έγγραφο από τον EFRAG, καθώς και ενσωμάτωση των προδιαγραφών από τα μεγάλα συστήματα αξιολόγησης ESG, όπως το SBTi.

Πως αλληλοεπιδρά η CS3D με άλλα νομοθετικά πλαίσια;

Η CS3D δεν στέκει αυτόνομα αλλά συνδέεται με άλλα ευρωπαϊκά νομοθετήματα με τα οποία αλληλοσυμπληρώνονται. Ενδεικτικά:

  • CSRD – Οδηγία (EE) 2022/2464

Η CSRD απαιτεί από τις εταιρείες να αναφέρουν τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον και στην κοινωνία χρησιμοποιώντας μεθοδολογία double materiality. Σύμφωνα με την CSRD, οι εταιρείες πρέπει να αξιολογούν τις ουσιώδεις επιπτώσεις της επιχείρησής τους στο περιβάλλον και στην κοινωνία καθώς και τις ουσιώδεις επιπτώσεις στην επιχείρηση.

  • EuDR – Κανονισμός (ΕΕ) 2023/1115

O EuDR αφορά την προώθηση προϊόντων που είναι βιώσιμα και δεν αποτελούν αντικείμενο αποψίλωσης δασών, με στόχο τη μείωση της συνεισφοράς στην παγκόσμια αποψίλωση και υποβάθμιση δασών.

Για παράδειγμα, κατά την προετοιμασία Sustainability Report στο πλαίσιο της CSRD απαιτείται αξιολόγηση double materiality για την αναγνώριση επιπτώσεων θεμάτων ESG. Θέματα όπως η βιοποικιλότητα, το απασχολούμενο εργατικό δυναμικό (συμπεριλαμβανομένων των εργαζομένων στην αλυσίδα εφοδιασμού) και οι επιπτώσεις σε τοπικές  κοινότητες αξιολογούνται ταυτόχρονα για τους σκοπούς της CSRD και της CS3D. Ομοίως, οι επιχειρήσεις που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του EuDR και της CS3D θα πρέπει να αξιολογήσουν τους κινδύνους παράνομης αποψίλωσης των δασών, παιδικής εργασίας, παραβιάσεων των δικαιωμάτων των εργαζομένων για λογαριασμό και των δύο νομοθετημάτων.

Δείτε την Οδηγία (ΕΕ) 2024/1760, CS3D, εδώ.

Η βιομηχανία βρίσκεται σε ένα διαρκώς εξελισσόμενο πλαίσιο μεταβαλλόμενων κανονιστικών προδιαγραφών προϊόντων. Για να μείνετε μπροστά από τις εξελίξεις, επικοινωνήστε τώρα μαζί με έναν Regulatory & Sustainability Expert μας.