Οι ευρωβουλευτές θέτουν φιλόδοξους στόχους για καθαρότερη, αποδοτικότερη χρήση της ενέργειας
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπερψήφισε την επίτευξη δεσμευτικών στόχων σε επίπεδο ΕΕ έως το 2030, ύψους 35% για την ενεργειακή απόδοση, τουλάχιστον 35% για το μερίδιο της κατανάλωσης ενέργειας από ΑΠΕ και 12% για το μερίδιο της κατανάλωσης ενέργειας στον τομέα των μεταφορών από ΑΠΕ.
Ενεργειακή απόδοση
Οι βελτιώσεις στην ενεργειακή απόδοση όχι μόνο μπορούν να μειώσουν τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα αλλά και τον, 350 δισεκατομμυρίων, λογαριασμό της ΕΕ σε εισαγωγές. Το ΕΚ ψήφισε υπέρ της επίτευξης δεσμευτικού στόχου ύψους τουλάχιστον 35% σε επίπεδο ΕΕ και ενδεικτικών εθνικών στόχων. Για την επίτευξη αυτού του στόχου θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η προβλεπόμενη κατανάλωση ενέργειας το 2030 σύμφωνα με το μοντέλο PRIMES (προσομοίωση της κατανάλωσης ενέργειας και του συστήματος παροχής ενέργειας στην ΕΕ). Το σχέδιο οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση εγκρίθηκε με 485 ψήφους υπέρ, 132 κατά και 58 αποχές.
Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
Το μερίδιο της ενέργειας που καταναλώνεται από ΑΠΕ έχει σχεδόν διπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια, από 8,5% το 2004 σε 16,7% το 2015, και η ΕΕ βρίσκεται σε καλό δρόμο για να επιτύχει τον στόχο της για το 2020 κατά 20%. Το σχέδιο οδηγίας για τις ΑΠΕ εγκρίθηκε με 492 ψήφους υπέρ, 88 κατά και 107 αποχές. Το ΕΚ ψήφισε υπέρ της επίτευξης στόχου 35% για το 2030 σε ό,τι αφορά το μερίδιο της κατανάλωσης ενέργειας από ΑΠΕ. Θα πρέπει επίσης να καθοριστούν εθνικοί στόχοι, από τους οποίους τα κράτη μέλη θα μπορούν να αποκλίνουν κατά 10% κατ’ ανώτατο όριο και υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
Επίσης, το ΕΚ θέλει να ενισχύσει το δικαίωμα των πολιτών να παράγουν, να αποθηκεύουν και να καταναλώνουν τη δική τους ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, χωρίς να πρέπει να πληρώνουν επιπλέον χρεώσεις ή φόρους.
Πρατήρια καυσίμων – Σημεία φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα
Το 90% των πρατηρίων καυσίμων κατά μήκος του κεντρικού δικτύου που έχει δημιουργηθεί από τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1315/2013 (κεντρικό δίκτυο ΔΕΔ-Μ) θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα ως το 2022 με προσβάσιμα από το κοινό σημεία φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα.
Μεταφορές
Προηγμένα βιοκαύσιμα και σταδιακή κατάργηση μέχρι το 2021 της χρήσης του φοινικέλαιου ως βιοκαύσιμο.
Το 2030, κάθε κράτος μέλος θα πρέπει να εξασφαλίσει ότι το 12% της ενέργειας που καταναλώνεται στις μεταφορές προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές. Η συνεισφορά των αποκαλούμενων βιοκαυσίμων “πρώτης γενιάς” (αυτά τα οποία παράγονται από τρόφιμα και καλλιέργειες τροφίμων) πρέπει να περιοριστεί στα επίπεδα του 2017 και στο 7% κατ’ ανώτατο όριο στις οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές. Οι ευρωβουλευτές ζήτησαν επίσης την απαγόρευση της χρήσης φοινικέλαιου ως βιοκαύσιμο από το 2021.Το μερίδιο των προηγμένων βιοκαυσίμων (τα οποία έχουν μικρότερο αντίκτυπο στη χρήση γης από αυτά που βασίζονται σε καλλιέργειες τροφίμων), των αερίων καυσίμων κίνησης μη βιολογικής προέλευσης και της ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές θα πρέπει να φτάσει τουλάχιστον το 1,5% το 2021 και το 10% το 2030.
Εθνικοί στόχοι και ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Κάθε κράτος μέλος θα πρέπει να υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έως την 1η Ιανουαρίου 2019 και κάθε δέκα χρόνια εφεξής, ένα ολοκληρωμένο εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα. Το πρώτο σχέδιο θα καλύπτει την περίοδο 2021-2030. Τα ακόλουθα σχέδια θα καλύπτουν την ακριβώς επόμενη δεκαετή περίοδο που έπεται της λήξης της περιόδου που καλύφθηκε από το προηγούμενο σχέδιο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αξιολογεί τα ολοκληρωμένα εθνικά σχέδια για την ενέργεια και το κλίμα και θα μπορεί να διατυπώνει συστάσεις και να λαμβάνει διορθωτικά μέτρα εάν κρίνει ότι έχει σημειωθεί ανεπαρκής πρόοδος ή ότι έχουν ληφθεί ανεπαρκείς ενέργειες.
Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε εδώ